Furnizorul de apă vine cu soluții inteligente pentru diminuare cote-părți. Un nou proiect pilot – Smart Water. Meters solution

233

Administrația furnizorului de apă, de comun acord cu compania Orange a lansat în premieră, proiectul „Smart Water. Meters solution”. Acesta are drept scop eficientizarea consumului de apă, prin aplicarea unor soluții  de monitorizare a volumului de apă folosit şi transmiterea acestora în regim on-line către sistemul informațional al furnizorului de apă. Potrivit organizatorilor proiectul oferă soluții menite să optimizeze consumul de apă și să diminueze cota-parte cu ajutorul tehnologiilor moderne. Soluţia a fost prezentată potenţialilor beneficiari, companiilor de distribuţie a apei, precum şi autorităţilor locale, reprezentanţilor mediului de afaceri din domeniul construcţiilor. Programul pilot prezentat include gestionarea a 102 contoare instalate în apartamente dintr-un bloc din sectorul Buiucani. „Un oraș inteligent are în dotare rețele inteligente. Orange a lansat un asemenea proiect în oraşul Hînceşti, dar care presupune eficientizarea energii electrice stradale prin aplicarea soluţiilor SMART. Proiectul lansat astăzi cu furnizorul de apă este încă un pas important, care vine să susţină autorităţile locale şi principala companie de distribuţie a apei în eficientizarea consumului de apă, prin implementarea unei soluţii simple de gestionat, care aduce mai multe beneficii actorilor implicaţi, confort, transparenţă şi economie de resurse. Prin acest proiect ne propunem să susţinem dezvoltarea urbană şi să ajutam  autorităţile locale la modernizarea infrastructurii capitalei”, a declarat Julien DUCARROZ, director General Orange Moldova:

Soluţia implementata oferă mai  multe beneficii:

  • Citirea la distanţă a datelor de consum pentru fiecare contor de apă instalat, în orice spaţiu, clădiri cu multe etaje, întreprinderi industriale, oficii, etc.
  • posibilitatea de a integra automat datele despre consum ale clienţilor săi în sistemul de facturare, ceea ce face ca facturarea sa fie automata pentru fiecare utilizator în parte.
  • Introducerea automata a datelor de pe contor în factură facilitează utilizarea serviciului de către consumatori, care acum nu sunt obligaţi să completeze manual facturile.
  • Eficientizarea costurilor operaţionale pentru furnizor şi sporirea gradului de încredere a utilizatorului final;
  • Transparenţa sistemului, care permite identificarea şi eliminarea diferenţei de consum care apare dintre datele de pe contorul de branşament şi datele de pe contoarele consumatorilor finali.
  • Rapiditate, exactitate, eliminarea factorului uman în totalitate, prin integrarea bazei de date în programul informatic utilizat de Apa Canal şi eliminarea intervenţiilor neautorizate;
  • Semnalizarea în timp util a anumitor consumuri nejustificate care reprezintă pierderi, cu consecinţe negative asupra construcţiilor, domeniului public/privat;
  • Semnalizarea în timp real a disfuncţionalităţilor contoarelor, ceea ce conduce la posibilitatea luării unor masuri imediate, utilizând resurse minime.
  • Permit crearea unei baze de date care sa răspundă în orice moment la aspecte privind: situaţia contoarelor, starea fiecăruia, cantitatea de apă  înregistrată pe fiecare client;

Veronica HERŢA, director al SA „Apă-Canal Chişinău”: „Mă bucur că astăzi, cu ajutorul partenerilor noştri: Orange Moldova şi compania Maddalena, facem un pas important în implementarea programului de contorizare cu contoare cu citire la distanţă. Calculul consumului de apă este un instrument de management eficace şi dovadă a responsabilității sociale de mediu”.Această soluţie tehnologică a fost posibilă graţie unui parteneriat stabilit de către Orange cu compania Maddalena, Italia – producător al contoarelor de apă și energie termică, care a acoperit 50 la suta din costurile contoarelor.  „Acest proiect vine cu o soluţie inovativă la provocările cu care se confruntă „Apă-Canal Chișinău”. Investiţia este una extrem de importantă, deoarece reduce costurile de deplasare şi de personal pentru citirea fizică a contoarelor şi furnizează date corecte, fără erori. Suntem încrezători că acest proiect va trezi inclusiv interesul întreprinzătorilor în asigurarea unui management sustenabil al apei, aşa cum apa are valoare economică şi trebuie recunoscută ca un bun economic” a adăugat Nistor GROZAVU, viceprimar al mun. Chişinău

 Conceptul Smart City pune bazele unei platforme deschise şi interoperabile, ce poate fi extinsă şi adaptată nevoilor în schimbare ale cetăţenilor şi ale municipalităţilor. Pentru un oraş SMART sunt salutabile şi  alte proiecte cum ar fi soluţii inteligente pentru transportul public, măsurarea calităţii aerului sau a apei potabile, controlul traficului terestru, monitorizarea video a oraşului, parcările inteligente sau managementul colectării gunoiului etc.