ACC vine cu precizări vizavi de modul de desfășurarea a licitației privind achiziționarea contoarelor inteligente!
Ca urmare a informațiilor apărute în presă despre modul de organizare a licitației în vederea achiziționării contoarelor inteligente pentru apă rece, sistemului de citire automatizat a datelor cu exportul lor către softul de facturare de către Operator, S.A. ,,Apa-Canal Chișinău” vine cu unele precizări.
Pe parcursul anului 2020, de către S.A. ,,Apă-Canal Chișinău” (ACC) a fost desfășurată o procedură de achiziție la licitație deschisă: (1) invitația de participare nr.31 din 19.03.2020 (proces verbal nr.5 din 04.05.2020 prin care a fost dispusă repetarea procedurii din lipsa a cel puțin trei oferte (pct.180 din Regulamentul nr. 24/2017) și (2) invitația de participare nr.45 din 29.05.2020 (proces verbal nr.92 din 30.06.2020 prin care a fost desemnat câștigătorul concursului). Informația despre petrecerea achiziției a fost publicată pe site-ul întreprinderii www.acc.md și Monitorul Oficial nr.126-130 (7455-7459) din 29.05.2020.
Procedura de achiziție a fost transparentă și în vederea asigurării participării unui număr nelimitat de persoane interesate, pe site-ul www.acc.md și în Monitorul Oficial nr. nr.126-130 (7455-7459) din 29.05.2020 a fost publicată repetat Invitația de participare privind achiziționarea contoarelor inteligente pentru apă rece, sistem de citire automatizat a datelor cu exportul lor către softul de facturare.
Ca urmare a desfășurării licitației, (SRL ,,Partener Energo” (1014600016247), în baza contractului atribuit operatorului economic, a fost desemnată câștigătoare după criteriul cel mai mic preț. În rezultat, în procesul de achiziție au fost procurate,: 1000 contoare electronice cu sistem de citire automatizat a datelor DN-15mm, L-110mm; 69 contoare electronice cu sistem de citire automatizat a datelor DN-20mm, L-190mm și 1 sistem de citire a datelor (outdoor gateway).
Aceste sisteme inteligente implementate de Operator, exclud implicarea factorului uman în citirea datelor contoarelor, oferă precizie în volumul de servicii prestat pentru fiecare loc de consum, precum și sensibilizează oricare abatere tehnică la înregistrarea consumului de apă. Iar eficiența și performanța tehnologiilor implementate de către ACC pot fi demonstrate oricând persoanelor interesate. Adițional, reținem că, odată cu realizarea acestui proiect dispare problema privind ”cota-parte” serviciului public de alimentare cu apă.
Potrivit pct. 14 din Regulamentul nr. 24/2017, fiecare membru al comisiei de achiziţie este obligat să semneze, pe propria responsabilitate, o declaraţie de confidenţialitate şi imparţialitate, conform Anexei nr.1 la prezentul Regulament, prin care se angajează să respecte necondiţionat prevederile Regulamentului şi prin care să confirme că:
- a) nu este soţ (soţie), rudă sau afin până la gradul al treilea inclusiv cu membrii consiliului de administraţie sau ale unui alt organ de conducere al unuia dintre ofertanţi;
- b) în ultimii trei ani nu a activat sau colaborat cu unul dintre ofertanţi, nu a făcut parte din consiliul de administraţie sau din orice alt organ de conducere, de administraţie al acestora;
- c) nu deţine cote-părţi sau acţiuni în capitalul social al ofertanţilor.
Lista exhaustivă a interdicțiilor legale denotă lipsa calității de parte interesată în desfășurarea procedurii de achiziție a directorului general interimar, dl Lichii Anatolie, odată ce condițiile Regulamentului invocate au fost respectate.
Odată cu adoptarea deciziei Comisiei de achiziție privind desemnarea câștigătorului în baza criteriului celui mai mic preț, se exclude dreptul discreționar al directorului general de a nu semna contractul atribuit operatorului economic.
În concluzie, prevederile Regulamentului nr. 24/2017, pct. 1, cu privire la scopul achiziţiilor publice, care rezidă în dezvoltarea concurenţei, eficientizarea achiziţiilor; asigurarea respectării principiilor cheltuielilor minime şi eficienţei maxime; asigurarea stabilirii tarifelor în baza cheltuielilor justificate şi strict necesare pentru desfăşurarea activităţii de producere au fost atinse, odată ce câştigătoare a fost desemnată oferta cu cel mai mic preţ, propusă de SRL ,,Partener Energo”.
Menționăm, că evaluarea ofertelor de către Comisia de achiziții a avut loc după criterii calitative, după criteriul celui mai mic preț, al ofertei celei mai avantajoase din punct de vedere tehnico-economic.