Digitalizarea serviciilor - o prioritate pentru ACC
Perseverența, spiritul de echipă și răbdarea sunt calitățile care îl reprezintă. Spune, că este foarte importantă echipa pe care o gestionează. Angajându-se la S.A. ,,Apă-Canal Chișinău”, era deja pregătit și din start și-a propus să consolideze și să dezvolte spiritul de echipă, întru realizarea tuturor proiectelor propuse. În prezent, activitatea IT a devenit o sursă esențială pentru dezvoltarea unei societăți moderne în Republica Moldova, tehnologiile constituind temelia acesteia. Fără echipă nu poți să realizezi proiecte strategice. Este foarte important să știi a delega, dar și a consolida echipa. Vorbim despre Ion Bocancea, șef Departamentul tehnologii informaționale și comunicații.
Activează la întreprindere de trei ani. Anterior a activat la Rețele Electrice de Distribuție Nord. În toți acești ani a întinerit echipa și a adus un plus de valoare întreprinderii, aplicând tehnologii și tendințe noi de dezvoltare. În cadrul instituției a încercat să promoveze imaginea întreprinderii prin serviciile digitale implementate. Primul proiect realizat împreună cu Direcția comercială, care este un prim pas în dezvoltarea și optimizarea serviciilor prestate către consumator, a fost deschiderea Centrului unic de informare. Astfel, au fost implementate soft-urile necesare pentru deservirea consumatorilor, a fost creat rândul electronic pentru a minimiza cozile care se formau. Anterior, pentru a-și soluționa o anumită problemă, consumatorii trebuiau să apeleze la 5-6 angajați și să meargă în diverse birouri. În prezent, fiind amplasat la parterul clădirii administrative din str. Albișoara, 38, Centrul dispune de 11 ghișee unice și 3 case, unde mai multe servicii sunt prestate de către operatori. Concomitent, sunt deservite mai multe persoane. Consumatorii pot obține răspunsuri la orice întrebare ce ține de domeniul alimentării cu apă şi de canalizare. Lunar, Centrul unic de informare deserveşte în medie circa 10000 consumatori.
Un alt proiect inovaţional este dezvoltarea unui sistem ce prevede consolidarea și centralizarea tuturor serviciilor interne și externe într-un singur sistem ERP, bazat pe cele mai bune practici ale companiilor IT de top din lume cum ar fi, SAP și Microsoft. Astfel, datorită acestui sistem, orice angajat al întreprinderii va avea posibilitatea să acceseze resursele informaționale de care are nevoie, în dependență de funcție și rol în sistem. Dacă vorbim despre un inginer de calcule din cadrul Direcției comerciale, acesta își vede interfața şi își generează informațiile de care are nevoie. Similar, un contabil are acces la operațiunile financiare și va genera rapoartele de care are nevoie. Aceleași facilități le au și cei din cadrul departamentelor dispecerat sau rețele de apă. În orice întreprindere aceste proiecte sunt așezate pe anumite platforme, care au drept scop minimalizarea procesului de lucru manual și descentralizat, pentru reducerea costurilor și oferirea informației necesare pentru consumator şi se numește managementul informațional.
Din anul 2012, în cadrul ACC a fost dezvoltată platforma GIS, la care recent s-a efectuat actualizarea și modernizarea acestei platforme modiale - ArcGIS. Prin urmare, zilnic 6 persoane digitalizează toate rețelele edilitare ale furnizorului de apă și canalizare pe o hartă topografică interactivă. În orice moment, angajații dispeceratului și departamentului tehnic, dar și Direcției comerciale pot afla rapid care este starea tehnică a unei rețele de pe o anumită adresă și tronson, care este diametru şi cine este proprietarul. Anterior, toată această informație se făcea manual, se ridicau actele din arhivă și se studiau. Este foarte vitală această aplicație, căci în momentul în care este o scurgere, specialiștii în timp real, urmăresc on-line la ce adâncime se află țeava, ce diametru are şi din ce material este fabricată.
În momentul actual, suntem pe ultima sută de metri la implementarea unui cabinet virtual pentru consumatorii casnici și non-casnici, la care aceştea vor avea posibilitatea de accesa serviciile prestate mai rapid și mai confortabil, paralel cu ghișeul unic din cadrul Centrului de informare. Astfel, consumatorii vor solicita servicii, își vor achita serviciile on-line, fără a intra în contact cu angajații ACC.
Chiar dacă Departamentul tehnologii informaționale și comunicații nu este pentru întreprindere un departament de bază, aşa cum sunt departamentele rețele de apă sau canalizare, dl Bocancea consideră, că acesta este la fel de important, dat fiind faptul, că fără servicii digitalizate nu poți să progresezi în epoca contemporană.