de la fondare
Evenimente

S.A. „Apă-Canal Chișinău”- de 129 de ani aducem apă în viața ta!

La 12 decembrie, S.A. ,,Apă-Canal Chișinău”, titulară a ordinului „Gloria Muncii”, marchează 129 de ani de aprovizionare cu apă a mun. Chişinău printr-un sistem instituţionalizat, început în anul 1892. Istoria întreprinderii se identifică, într-o bună măsură, cu istoria mun. Chişinău, timp în care toți cei care au lucrat în cadrul ACC au îndeplinit rolul stabilit încă de la înființare, acela de livra cel mai vital şi preţios product – APA!
În cei 129 de ani, mii de oameni au muncit în cadrul întreprinderii pentru a asigura un serviciu de înaltă calitate pentru consumatorii orașului. „Ne dorim ca fiecare cetățean, locuitor sau vizitator al capitalei, să conștientizeze faptul, că echipele de intervenție ale întreprinderii activează în condiții deosebit de grele, 24 din 24 ore, indiferent de condițiile meteorologice - pe timp de arșiță, ploaie, vânt sau ger, pentru a executa lucrările de reparație ce se impun. S.A. „Apă-Canal Chișinău” nu este doar o companie de utilitate publică, dar are în responsabilitatea sa prestarea unor servicii de care depinde confortul, civilizația populației și, mai ales, starea de sănătate, fiind într-un permanent proces de dezvoltare”, a spus Anatolie Lichii, directorului general interimar al S.A. ,,Apă-Canal Chişinău”.
Potrivit directorului general interimar, ultimii ani au fost marcați de o revigorare tehnologică. Un accent deosebit se acordă practicilor menite să asigure condiții mai bune pentru consumatori.
În Centru unic de informare pe parcursul perioadei ianuarie –septembrie 2021 au fost prestate pentru consumatori 90 136 servicii.
În perspectivă se dorește instituirea unui Call Centru. Astfel, orice solicitant să obţină operativ informaţia necesară, care ar conduce la îmbunătățirea calității serviciilor prestate – decizii care vor avea impact pozitiv asupra imaginii întreprinderii.
Una din activitățile de bază ale furnizorului de apă este încheierea contractelor de furnizare/prestare a serviciului public de alimentare cu apă și de canalizare, cu consumatorii/potențialii consumatori. Astfel, au fost recepționate 13491 cereri privind încheierea contractelor, fiind încheiate 9871 contracte cu consumatorii.
În prezent, la evidența operatorului sunt 104 653 consumatori casnici și alții decât cei casnici. O altă acțiune care a fost promovată și implementată de către Direcţia comercială, ca suport pentru consumatori a fost acceptarea indicilor contoarelor prin procesul de autocitire. Ca rezultat, unii consumatori utilizează acest serviciu. Astfel, în perioada de referință 8761 de consumatori au transmis datelor prin intermediul platformei de autocitire. Un alt aspect de importanţă majoră este calculul volumul consumatorilor care depăşesc concentraţiile maxime admisibile şi nivelul de achitare a facturilor emise către aceştea.
Au fost întocmite 527 de Acorduri de preluare a apelor uzate, care deversează ape uzate industriale/menajere în canalizarea municipală.
De asemenea, în perioada ianuarie-septembrie 2021 au fost executate 664 lucrări de branșare ale instalațiilor interne de apă .
An de an, un accent deosebit se acordă renovării rețelelor de apeduct și canalizare care au un înalt grad de uzură. Astfel, doar pe parcursul anului 2021, din sursele proprii ale întreprinderii au fost efectuate lucrări de reabilitare la reţelele exterioare de apeduct şi canalizare. Astfel, de la începutul anului 2021, din surse proprii au fost reabilitate rețele de apeduct pe 18 străzi, după cum urmează: reabilitarea apeductului din bd. Gr. Vieru de la str. C. Tănase până la bd. Gr. Vieru, 24, mun. Chișinău, D-160 mm; reabilitarea apeductului din str. Albișoara intersecție cu str. Feredeului, D-500 mm, ; reabilitarea apeductului din str. Academieie 8/1, 8/2, 10, 12 inițial D-300-200 mm, oțel, actual D-315-200 mm, PE; reconstrucțiea apeductului din str. V. Belinski, de la str. I. Creangă până la str. I. Pelivan, inițial D-300mm, oțel, actual D-300 mm, fontă ductilă; dar și altele.
De asemenea au fost reabilitate rețele de canalizare pe 5 străzi: din str. Albișoara, tronsonul de la str. Gr. Vieru până la str. Feredeului D=1200mm, inițial D-1000mm, beton/armat, actual D-1200 mm; din bd. Grigore Vieru colț cu C. Tănase, D-315mm, inițial D-300mm, Azbest/Ceramică, actual D-315 mm; str. Albișoara colț cu P. Rareș, traversare D-1000 mm; din str. Doina și Ion Aldea Teodorovici D=200mm; renovarea colectorului menajer-fecaloid cu D-300mm și D-800mm din str Vl. Korolenko, 57 și 59A, inițial D-800-300mm, beton armat, actual D-800 mm. În prezent, se efectuează și alte lucrări de reabilitare a rețelelor. Majoritatea dintre ele vor fi date în exploatare pe parcursul anului viitor.
Un rol deosebit în dezvoltarea întreprinderii îl are conlucrarea cu organismele financiare internaţionale. În acest sens, în cadrul implementării Programului de dezvoltare a serviciilor de alimentare cu apă în mun. Chişinău, finanţat din împrumuturile Băncii Europene pentru Reconstrucţie şi Dezvoltare, Băncii Europene de Investiţii şi din grantul investiţional oferit de către Facilitatea de Investiţii pentru Vecinătate a Uniunii Europene, sub garanţia Primăriei mun. Chişinău, cu un buget total în valoare de 61,8 mil. EUR, în anul 2020 s-au înregistrat următoarele rezultate.
Lucrările de anvergură privind schimbarea a cca 120 km de reţele şi branşamente de apă potabilă, ce au cuprins toate sectoarele or. Chişinău, precum şi localităţile Vatra, Codru, Tohatin şi Durleşti. De asemenea, s-au finalizat lucrările de schimbare a cca 7 km de colectoare menajer-fecaloide, preponderent amplasate în centrul istoric al oraşului. Valoarea totală a acestor lucrări fiind de cca 14 mil. EUR.
În acest an, datorită şi implicării active a Primăriei mun. Chişinău, s-au intensificat lucrările ce ţin de cel mai mare şi important obiectiv din Program, şi anume:
Reabilitare a Staţiei de epurare şi construcţia liniei noi de tratare a nămolului, cu un cost total de 24,2 mil. EUR. Progresul lucrărilor a ajuns la cca 85%, inclusiv luând în calcul livrarea echipamentului şi pregătirea documentaţiei de proiect. Finalizarea lucrărilor şi punerea în funcţiune a întregului lanţ tehnologic este planificată pentru toamna anului 2022.
Pentru perioada următoare, furnizorul planifică extinderea ariei de prestare a serviciilor, dar și să identifice și să implementeze cele mai avantajoase tehnologii conform criteriului cost-eficiență, prin atragerea finanțărilor din exteriorul țării pentru realizarea cercetărilor și a unor sarcini bine determinate. ACC își propune să continue prestarea în folosul comunității a unor servicii de calitate, respectând standardele internaționale în vigoare.