de la fondare
Evenimente

PRIMUL FORUM ECONOMIC CHIȘINĂU 2022!

Administrația furnizorului de apă participă la primul Forum Economic din Chișinău, organizat de Primăria mun. Chișinău. Astfel, timp de două zile reprezentanții S.A. ,,Apă-Canal Chișinău” vor interacționa cu experți din țară și de peste hotare în scopul identificării proiectelor strategice pentru municipiu în domeniul drumurilor, modernizării cartierelor existente și extinderea orașului prin crearea de cartiere noi la cele mai înalte standarte.

În cadrul forumului sunt puse în discuții tehnologiile implementate de întreprinderile municipale menite să ofere confortul pentru locuitori, agenți economici, dar și potențiali investitori. Astfel,  ca urmare a situației instabile care se atestă la moment în sectorul energetic, administrația furnizorului de apă identifică mai multe soluții pentru a asigura eficiența energetică și a resurselor regenerabile.

Prin urmare, au fost identificate spații libere și terenuri neutilizate, care pot fi folosite pentru instalarea sistemelor fotovoltaice( panouri solare).  ,,În scopul eficientizării consumului de energie electrică S.A. ,,Apă-Canal Chișinău” a identificat spații libere și terenuri neutilizate în procesul de producere, care pot fi utilizate pentru Instalarea sistemelor.

  Suprafața totală a acoperișurilor clădirilor de producere - 8307,9 m.p., iar a terenurilor – 32 ha. Un alt proiect important pentru furnizorul de apă este și contorizare inteligentă a mun. Chișinău. Datorită acestui proiect se va reuși dezvoltarea serviciului de citire a contoarelor de consum, citirea la distanță simultan a mai multor grupuri de consumatori.

 Un alt proiect ambițios pentru furnizorul de apă este valorificarea nămolului de la Stația de Epurare. Astfel, aceste deșeuri pot deveni resurse prețioase. Prin urmare, volumul zilnic de ape uzate recepționate la Stația de epurare este în jur de 140 mii m3. În urma procesului de epurare se formează în mediu 1000 m3 de nămol brut cu umiditatea de 95-97%. După procesul de deshidratare se transformă în circa 110 m3 de nămol deshidratat cu umiditatea de 72%.  Respectiv din acest nămol se poate producerea energiei termice (BIOGAZ); îngrășăminte pentru utilizarea în agricultură, dar și materiale de construcție, a declarat Irina Gutnic, director general al S.A. ,, Apă-Canal Chișinău” prezentă la Forumul Economic Chișinău.

De menționat că prioritar, administrația furnizorului de apă a investit în renovarea rețelelor de apeduct și de canalizare. Drept exemplu, conform proiectului BERD și BEI, au fost renovate: 120 km rețea de alimentare cu apă, 67 km rețele de canalizare,  fapt ce a permis capacitatea de funcționare continua, neîntreruptă a distribuției apei către consumatorul final.

 Începând cu anul 2018, derulează lucrările de reconstrucție a Stației de epurare a apelor uzate din mun. Chișinău şi construcția liniei noi de tratare a nămolului, cel mai mare şi ambițios proiect din cadrul Programului de Investiţii Prioritare, cu un cost de cca 24 mln EUR, iar finalizarea lucrărilor şi punerea în funcţiune a întregului lanţ tehnologic este planificată în cel mai scurt timp.

De asemenea, un aspect important este implementarea practicilor menite să asigure condiții mai bune pentru consumatori. În Centru unic de informare pe parcursul perioadei ianuarie –septembrie 2022 au fost prestate pentru consumatori 81081 servicii

În perspectivă se dorește instituirea unui Call Centru. Astfel, orice  solicitant să obţină operativ informaţia necesară, care ar conduce la îmbunătățirea calității serviciilor prestate  – decizii care vor avea impact pozitiv asupra imaginii întreprinderii.

Una din activitățile de bază ale furnizorului de apă este încheierea contractelor de furnizare/prestare a serviciului public de alimentare cu apă și de canalizare, cu consumatorii/potențialii consumatori. Astfel, au fost recepționate peste 15000 cereri privind încheierea contractelor, fiind încheiate 7700 contracte cu consumatorii până în prezent.

În prezent, la evidența operatorului sunt 113 mii consumatori casnici și alții decât cei casnici. O altă acțiune care a fost promovată și implementată de către Direcţia comercială, ca suport pentru consumatori a fost acceptarea indicilor contoarelor prin procesul de autocitire. Ca rezultat, unii consumatori utilizează acest serviciu. Astfel, în perioada de referință 10800 consumatori au transmis datelor prin intermediul platformei de autocitire. Un alt aspect de importanţă majoră este calculul volumul consumatorilor care depăşesc concentraţiile maxime admisibile şi nivelul de achitare a facturilor emise către aceştea.

Pentru perioada următoare, furnizorul planifică extinderea ariei de prestare a serviciilor, dar și să identifice și să implementeze cele mai avantajoase tehnologii conform criteriului cost-eficiență, prin atragerea finanțărilor din exteriorul țării pentru realizarea cercetărilor și a unor sarcini bine determinate. ACC își propune să continue prestarea în folosul comunității a unor servicii de calitate, respectând standardele internaționale în vigoare.