Administrația S.A. „Apă-Canal Chișinău” vine cu soluții întru diminuarea cotei-părți
Administrația furnizorului de apă a identificat mai multe soluții pentru diminuarea și rezolvarea problemei „cotei-părţi”. Astfel, pe parcursul anului 2018 vor fi întreprinse mai multe acțiuni în acest sens. Chiar începând cu această săptămână, echipe comune formate din controlorii furnizorului de apă și gestionarii fondului locativ vor verifica o parte din cele 24 mii de apartamente, unde este declarat consum zero pentru serviciile de apă și canalizare. Acțiunea este comună, deoarece, consumatorii nu asigură acces angajaților ACC. Precizăm că, nedeclararea consumului de apă este una din principalele cauze care creează cota-parte. Ca urmare a verificărilor efectuate în apartamentele unde se declară consum zero, volumul nedeclarat va fi expus spre plată consumatorilor de rea-credință, iar în rezultat cota parte se va diminua considerabil, sau chiar va dispărea. Precizăm că, în Chișinău sunt 160 mii apartamente, locatarii a circa 24 mii de apartamente declară lunar consum zero. Un caz similar s-a înregistrat recent pe str. Chimiștilor, 5. Astfel, doar într-un singur apartament s-a depistat consum de apă nedeclarat de circa 420 m cubi.
În paralel, specialiștii ACC testează o nouă modalitate de citire a datelor de pe contorul comun. Astfel, a fost creat un soft care permite prelucrarea datele prin fotografiere. Ulterior, datele vor transmise în sistem, iar prelucrarea lor se va face automat. În rezultat, controlorii nu vor mai îndeplini fișele în formă scrisă și se va evita factorul uman. Pentru început, acest proiect este testat la agenții economicii și sectorul particular.
O altă acțiune este citirea datelor de la contor cu dispozitive inteligente. În Chișinău există mai multe blocuri unde sunt instalate contoare cu citirea datelor de la distanță. S-a demonstrat că în asemenea blocuri cota-parte nu există.
Pentru o mai bună monitorizare a consumului declarat şi real și pentru identificarea consumatorilor de rea-credinţă, administrația furnizorului de apă va achita unor gestionari ai fondului locativ, 2% din sumele achitate pentru serviciile de apă și canalizare. În schimb, gestionarii fondului locativ vor prezenta rapoarte trimestriale despre volumul de apă consumat și vor identifica acei consumatori care nu achită consumul real de apă și vor conlucra cu ei întru achitarea acestui serviciu.
În altă ordine de idei, furnizorul de apă își propune la sfârșitul lunii august să emită agenților economici facturile prin e-mail. Administrația deja a semnat un contract cu companie care se va ocupa de elaborarea e-factura. Prin urmare, achitarea serviciilor de apă și canalizare va fi mult mai rapidă și mai comodă. De asemenea, la 14 octombrie curent, va fi deschis Centrul comercial-Ghișeul Unic. Astfel, consumatorii vor putea să își soluționeze orice problemă ce ține: fie de achitarea facturilor, conectarea la serviciul de apă și canalizare, contractare, trecerea la balanță a rețelelor, renovarea sau remedierea rețelelor în acest Centru și nu vor mai fi purtați prin mai multe cabinete.